Maarten-jeroen leerde ons denken als ondernemer
Ondanks corona toch een goed jaar voor Texelduinen
Deel één van dit verhaal werd eind februari geschreven. Trots vertelden Marc-Hessel en Gosia Huizinga over de overname van Texelduinen, het verhuurbureau voor luxe vakantiehuizen waar Gosia een van de schoonmaaksters was. Een droom was ‘zomaar’ werkelijkheid geworden, ze konden het nog maar nauwelijks geloven. Maar toen kwam corona…
Marc-Hessel en Gosia Huizinga zijn harde werkers. Gosia maakte schoon bij Texelduinen en had daarnaast voor vier dagen per week een baan in de kleding- en schoenenwinkel van Mantje. Marc-Hessel werkte zevenentwintig jaar op een schip. ‘Ik ben onderaan begonnen, als matroos met een verfkrabber en een bus verf. De laatste jaren was ik kapitein bij Boskalis.’
Hoewel ze genoten van hun werk, dachten ze af en toe voorzichtig na over hun toekomst. Eind oktober 2018 kwam Gosia thuis met het verhaal dat Victor Lancée, haar werkgever bij Texelduinen, zijn bedrijf wilde verkopen. Marc-Hessel: ‘Ik heb haar geadviseerd toch maar eens een praatje te maken. In de bagger ben je steeds zes weken op, zes weken af. Met een gezin – we hebben een jongen en een meisje – is dat soms best moeilijk. Ik moest nog wel twintig jaar tot mijn pensioen. Maar vind ik het over tien jaar nog steeds leuk?’
De week erop liet Gosia haar werkgever weten interesse te hebben. ‘Hij reageerde verrast. Hij had het niet uit eigen kring verwacht. En zeker niet van een van de schoonmaaksters.’ Daarmee ging het balletje aan het rollen, maar het zou nog ruim een jaar duren voordat de handtekeningen konden worden gezet. Daarbij was één ding belangrijk. Marc-Hessel: ‘Victor gunde het ons. Hij vond het fijn dat zijn bedrijf in Texelse handen bleef én dat hij het niet hoefde op te splitsen.’
Feedback en oplossingen
Marc-Hessel en Gosia lieten zich adviseren door Maarten-Jeroen den Boer van MB Adviesgroep. Marc-Hessel: ‘Hij heeft ons bij de aankoop van A tot Z begeleid. Dat was echt nodig. Ik heb jarenlang leiding gegeven op allerlei schepen, maar ik ben geen ondernemer en niet thuis in deze materie. Dat gold ook voor Gosia. We hebben Maarten-Jeroen in een vroeg stadium benaderd en hij heeft het voortreffelijk gedaan.’ Gosia: ‘Hij zocht alles tot de bodem uit, gaf ons feedback en duwde ons af en toe in de juiste richting. Als we twijfelden, kwam hij met oplossingen.’
Het contact met hun adviseur vonden ze ronduit prettig. Marc-Hessel: ‘Het was laagdrempelig. En Maarten-Jeroen is oplossingsgericht. Daar houden we van, zo zijn we zelf ook. Bovendien leerde hij ons denken als ondernemer. Kijk, risico loop je altijd. Maar het gaat erom dat het risico verantwoord is. Als ondernemer is het belangrijk realistisch te zijn, maar tegelijkertijd uit te gaan van het positieve en de kansen te zien.’
Prachtig bedrijf
Texelduinen is al jaren een succesvol bedrijf. De accommodaties die Marc-Hessel en Gosia verhuren, zijn bepaald niet standaard. ‘Het zijn bijzondere huizen. Dat kan ‘m zitten in het huis zelf of in de locatie. Veel ervan staan op bijzondere plekken.’
Diverse huiseigenaren hebben inmiddels Texelduinen weten te vinden. ‘De een komt in een dure Porsche voorrijden, de ander op z’n tractor. Wij hebben voor iedereen de koffie klaar staan. We willen hun verlengstuk zijn en dat ook uitdragen. Een huis is vaak de trots van de eigenaar, waarvoor hij jaren heeft gewerkt. Wij zijn op onze beurt trots dat we dat mogen verhuren en kunnen bijdragen aan een mooie vakantie voor de gast.’
Gesteund door professionele en trouwe medewerkers, zowel op kantoor als in de schoonmaak, hadden Marc-Hessel en Gosia begin dit jaar dus alle reden om optimistisch te zijn. Maar toen kwam corona. ‘We hadden het bedrijf net tien weken, toen Nederland op slot ging. Je kunt je voorstellen wat dat in deze branche betekende. Ik schaam me niet om te vertellen dat ik echt slapeloze nachten heb gehad’, vertelt Marc-Hessel.
Verantwoordelijkheid nemen
Dat verhinderde hen niet hun verantwoordelijkheid te nemen. ‘In samenwerking met alle eigenaren hebben we direct de gasten benaderd met het verzoek om niet naar Texel te komen. In ruil daarvoor boden we een creatieve oplossing. Financieel betekende dat natuurlijk een fikse aderlating, maar wij vonden dat het moest, in het belang van Texel en de bewoners.’ Trots: ‘We waren een van de eerste organisaties op het eiland die dat deden. Daarmee toonden we onze maatschappelijke betrokkenheid.’
Indrukwekkend noemt hij de manier waarop hun medewerkers zich tijdens de coronacrisis achter hen schaarden. ‘We moesten allemaal thuis werken en dat valt dat echt niet altijd mee als je hele gezin om je heen loopt. Maar iedereen deed het, zonder klagen. Ik heb soms echt zitten janken van ontroering. Mensen die om half twaalf ’s avonds nog aan het werk waren. Dat geeft wel aan hoe groot de betrokkenheid bij het bedrijf is. Ook de onderlinge band is fantastisch. De schoonmakers hebben samen een appgroep. Iemand die klaar is, gaat niet snel naar huis, maar zal altijd vragen of iemand anders nog hulp nodig heeft. Het gebeurt ook regelmatig dat ze na afloop aan een lange tafel voor ons kantoor gaan zitten om met z’n allen nog wat te drinken. Dat vind ik echt onbetaalbaar!’
Toch een goed jaar
Nadat de eerste coronagolf was verdwenen, werd 2020 toch nog een goed jaar. ‘Steeds meer eigenaren benaderen ons om een huis voor hen te verhuren. Van de Hollandseweg bij De Cocksdorp tot de Witteweg bij Den Hoorn, we hebben echt overal accommodatie. Een kwestie van mond-tot-mondreclame, denk ik. De gemiddelde gast van Texelduinen is heel netjes. We hebben eigenlijk nooit klachten over overlast of schade.’
Texelduinen biedt ook veel service. ‘Als eigenaren niet op Texel wonen, ga ik regelmatig naar hun vakantiehuis. Om de afvalbakken aan de weg te zetten en er een rondje omheen te lopen. Ook na een storm ga ik een rondje over Texel om de woningen te controleren op eventuele schade. Liggen de dakpannen nog recht? Zijn de ramen dicht? Niets zo vervelend als dat het inregent omdat er al drie weken een raam stuk is. We zijn professioneel, maar ook kleinschalig en laagdrempelig. Ons kantoor aan de Schilderweg is soms net een winkel. Heel ongedwongen, met een open sfeer.’